Translate

dilluns, 11 de març del 2013

entrevista a Salvador Sala

Entrevista a un emprenedor

Nom: Salvador Sala 
Nom de l’empresa: Vegetalia
Sector : Alimentació: producció i distribució de productes d'origen vegetal.
Perfil de l’emprenedor:
EDAT: 70 anys
GRAU D’ESTUDIS:Estudis Bàsics - Comerç



EL PROCES DE CREACIÓ

1.       Com va començar tot? La idea va ser seva?
La idea va sorgir pel contacte que tenia amb el meu metge. Un metge especialitzat amb menjar macrobiòtic. Més tard vaig assistir a molts cursos  a països com Alemanya o Suïssa on si que ja hi havia un mercat per aquesta tipologia de menjar. En aquest moment em vaig adonar que hi havia un gran buit en el mercat  nacional i va ser quant em vaig associar amb un altre amic per començar el negoci.

2.       Quina era la idea principal?
Quan vam començar el meu soci s’ocupava de la producció ( com ara el Seitan, el Tempe i el Tofu)  i jo els comercialitzava. Realment no pensàvem que la cosa aniria ha arribar tant lluny. Nosaltres només volíem viure viure bé, no anàvem a buscar diners, de fet érem mig hippies  i volíem viure d'acord amb la nostra filosofia: no haver de matar per viure.

3.       Ha canviat aquesta idea inicial?
La idea principal s’ha mantingut: omplir els buit de mercat del menjar natural, ecològic i a base de proteïna vegetal. Hem anat introduint nous productes però sempre seguint la mateixa base.

4.       Què el va portar a fer aquesta empresa?
Des de ben jove he viatjat molt per tot el món i gràcies això vaig descobrir aquest fantàstic menjar!

5.       Quina era la seva situació personal en aquells moments?
No tenia masses diners, i feia poc que m’havia separat. Ja tenia experiència perquè havia tingut altres negocis tot i que alguns no havien funcionat massa bé. Això si, sempre emprenedor!

6.       Va rebre suport o ajuda externa?
No, poc a poc amb el meu soci. Moltes hores de feina i esforç per un sou molt baix.

7.       Podria comentar alguns dels errors que va cometre?
El pitjor error va ser associar-me amb la persona equivocada. No compartíem moltes coses i va acabant muntant la seva empresa per separat, la nostra competència directe.

9.       Ha après alguna cosa de crear aquesta empresa?
MOLTES! He après a no tenir por, por ha arriscar-me.

10.   Quin consell li donaria  a un emprenedor?
No teniu por! Però no llançar-se a la boja i tenir sempre present els teus propis límits. Creure amb el que fas.


L’EQUIP

11.   Amb quantes persones va començar l’empresa?
Tres persones: el meu exsoci, la seva dona i jo

12.   Quina es la plantilla actual?
Una cinquantena de treballadors, sense comptar els restaurants que formen part de l’empresa.

13.   Ha canviat el perfil del treballador durant la vida de l’empresa?
La nostra premissa és : perquè Vegetalia vagi bé, ningú ha d’anar malament.
Ens agradar cuidar tant de les persones que tenim quatre famílies d’orígen indi vivint a les mateixes instal·lacions.

14.   Qui fa la selecció de personal?
Anteriorment ho havia fet jo però ara hi ha el departament de RRHH que s’encarrega exclusivament..

15.   Quines condicions tenen els treballadors més enllà del sou?
Ens agradar cuidar tant de les persones que treballen per nosaltres que tenim quatre famílies d’origen indi vivint a les mateixes instal·lacions amb la seva casa pròpia i totes les comoditats.

17.   Com prenen les decisions?
Hi ha un director general que s’encarrega totalment de la gestió empresarial. Tot i així les decisions més importants les prenem el director general, el meu fill i jo

18.   Creu que pot millorar en algun aspecte?
Sempre es pot millorar, no hi crec en la perfecció!

19.   Quins són els seus valors?
Decisió i creure en un mateix i en el que fas!

20.   Quans anys té l’empresa?
Actualment l’empresa té 27 anys.

21.   Quins productes ofereix?
Els productes bàsics són: Seitan, Tempe, Tofo, Xukrut verdura fermentada
A part també comercialitzem altres productes ecològics com ara: herbes aromàtiques, hamburgueses vegetals, croissants d’espelta, germinats, cereals, sucs, salses, pa...

22.   Quines instal·lacions disposa?
Actualment disposem de 1000m² i 2000m² de distribució. A part comptem amb 70 hectàrees de camps i terrenys forestals. Pretenem ser autosuficients i per aquest motiu disposem de energies renovables tant en la utilització d’aigües, en energia tèrmica utilitzant calderes de biomassa i plaques solars per a la electricitat!

23.   Em podria dir els punts FORTS i els punts DÈBILS de  la seva empresa?
El punt fort és que tenim uns productes amb molt potencial i la gran confiança que ens tenen els clients.
El punt dèbil és que som massa paternalistes. Ens importen més les persones que els diners i això per l'empresa no es del tot positiu econòmicament.

24.   Existeix molta competència en aquest sector?
Antigament no hi havia competència. Però com el mercat està creixent doncs ha anat sortint grans empreses. Tot i així el mercat encara es prou gran per tots.

25.   Voldria fer créixer més la seva empresa?
Volem que l’empresa segueixi la seva direcció,  i el seu curs. Volem que creixi al ritme que ens ho demani.

26.   Ha pensat en vendre l’empresa?
M’ho han ofert dues o tres vegades però sempre he pensat que no era lo correcte.


27.   Què pensa de la crisis econòmica?
Està tot “orquestrat”! Una manipulació dels grans bancs i de les persones que tenen el poder.

28.   Creu amb la sort?
Si, però que t’agafi treballant! Si un no treballa no existeix. Les coses no cauen del cel!

29.   Es optimista, realista o pessimista?
Realista i optimista: a vegades m’agrada fer volar coloms!

30.   Si tingués 22 anys i amb la carrera de ADE que faria? Buscaria feina, estudiaria una altra carrera? O començaria un projecte?
Clarament començaria un projecte.

31.   La clau de la felicitat?
Fer el que sents, dir el que sents, pensar amb el cor i estar a gust amb un mateix

32.   Què pensa del fracàs?
Segur que és bo! Has de tenir suficient intel·ligència i serenitat per treure profit del fracàs. És una lliçó més. T’ha d'ajudar a impulsar-te cap amunt i no cap avall.
















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada